verhalenarchief

zondag 1 juni 2008

Reisje naar les Landes. maart 2003

Zaterdag 22 maart rijden we via het grote bosgebied van het departement Les Landes komen met zonsondergang aan bij de Atlantische kust.

Overnachting in Mimizan plage op een grote parkeerplaats, speciaal voor campers. Ondanks het vroege tijd van het jaar staan er al veel campers. In dit laagseizoen moet er 5 euro in de betaalautomaat.
De stranden zijn nog gesloten door de olievervuiling van de gezonken tanker voor de Spaanse kust. Ze zijn afgesloten met dranghekken.

Zondag rijden we verder naar het noorden en gaan om het bassin d’Arcachon, een bekend watersport en vooral mossel- of kokkelkweek meer.
Overnachting op een camperterrein bij de gemeentewerkplaats van le Huge, dichtbij Racanau Ocean. Het blijkt ’s avonds nog te ver om naar de kust te lopen, we halen het niet. Het is hier wel een prachtig land om te fietsen, vlak, met fietspaden door de bossen.
Maandag gaan we naar het noordelijkste puntje van het schiereiland, Pointe de Grave, daar waar de Gironde in de oceaan stroomt. Onderweg zijn er geen mensen te zien op de stranden die hier wel bereikbaar zijn.

De grote parkeerplaats aan het strand bij Soulac is helemaal voor ons alleen.

Van Pointe de Grave langs de Gironde naar beneden. Hier zien we uitgestrekte wijngaarden.
Hier zijn ook de grote wijnchateaux te vinden die de beroemde Bordeauxwijnen produceren.
Overnachting in Macau op een aangegeven camperplaats bij de brandweerkazerne.

Dinsdag rijden we via Bordeaux en langs de Garonne tot Langon. Daar nemen we de kortste weg weer naar huis.
Na 1000 kilometer rijden zijn we om 18.30 uur weer thuis, alwaar letterlijk geen kip meer te zien is.